Sanomakauppa - Omat tiedot ja tilaukset -osio

Omat tiedot ja tilaukset Omat tiedot ja tilaukset on Sanomakaupassa oleva oma sivusi, jonne pääset tietoturvasyistä vain kirjautuneena.
Kirjauduttuasi pääset Omat tiedot ja tilaukset -sivullesi Sanomakaupan oikeasta yläreunasta.

Huom. Oman sivusi kautta voit kätevästi ja nopeasti tehdä tilausmuutoksia olemassa oleviin lehtitilauksiisi, kuten tehdä jatkuvan tilauksen irtisanomisen tilausjakson loppuun.

Voit myös hallinnoida osoitetietojasi, sekä muokata rekisteröitymisen yhteydessä antamiasi tietoja, kuten käyttäjätunnusta tai salasanaa.

Toimi näin, niin pääset Omat tiedot ja tilaukset -sivullesi

A) Jos olet jo rekisteröitynyt Sanomakauppaan

  • Kirjaudu sisään Sanomakauppaan omalla sähköpostiosoitteellasi sekä salasanallasi.
  • Kirjautumisen jälkeen linkki Omat tiedot ja tilaukset -osioon tulee esiin samaan kohtaan, josta kirjauduit sisään.
  • Voidaksesi muuttaa tai irtisanoa lehtitilauksiasi, on tilissäsi oltava asiakasnumerosi. Sen voi antaa joko rekisteröitymisen yhteydessä, tai lisätä myöhemmin Omat tiedot ja tilaukset -sivulla.

B) Jos et ole vielä rekisteröitynyt Sanomakauppaan

  • Rekisteröidy nyt. Rekisteröitymislomake aukeaa sivun ylälaidasta tai tästä.
  • Voit halutessasi hakea nimi- ja osoitetietosi asiakas- ja postinumerollasi. Kannattaa käyttää asiakasnumeroa, sillä samalla se liitetään tiliisi.
  • Aktivoi rekisteröitymisesi klikkaamalla sähköpostiisi saapuvaa linkkiä. Kirjaudut automaattisesti suoraan sisään Sanomakauppaan.
  • Lisätietoa rekisteröitymisestä löydät tarvittaessa täältä.

Mikä on Sanomakauppa ja rekisteröitymisen vaativa Omat tiedot ja tilaukset -osio?

Sanomakauppa = Asiakaspalvelusivusto ja verkkokauppa kätevästi yhdessä osoitteessa.
  • Rekisteröitymisen jälkeen pääset Omat tiedot ja tilaukset -osioon, jossa voit tarkastella omia tilauksiasi ja tehdä tilausmuutoksia. Osiossa näet kaikki voimassa olevat tai alle 6 kuukautta sitten päättyneet omat ja lahjalehtitilauksesi riippumatta siitä, mitä kautta tilaukset on tehty. Lue lisää rekisteröitymisestä täältä.
  • Verkkokaupan monipuolinen valikoima koostuu Sanoma Media Finlandin aikakauslehdistä, lasten ja nuorten lehdistä ja kirjoista, digitaalisista palveluista sekä tunnettujen brändiemme laadukkaista oheistuotteista. Sinun ei tarvitse rekisteröityä kun tilaat Sanomakaupasta.

Mitä tietoja näen Omat tiedot ja tilaukset -osiossa?

1. Omat tietosi: Osion yläosassa on näkyvillä rekisteröitymisen yhteydessä antamasi tiedot, kuten nimi- ja osoitetietosi sekä käyttäjätunnuksesi. Voit halutessasi muuttaa käyttäjätunnuksesi tai vaihtaa salasanasi.

2. Osoitteesi: Jos osoitteesi ei päivity väestötietojärjestelmästä, voit tehdä osoitteenmuutoksen, joka koskee kaikkia asiakasnumerollasi olevia tilauksiasi. Täältä pääset myös omaan osoitekirjaasi. Sinne voit tallentaa esimerkiksi ystävien ja sukulaistesi osoitteita. Niiden avulla voit tilata samoihin osoitteisiin helposti lahjatilauksia. Saat osoitekirjan käyttöön ostoskoristasi, kun teet uusia tilauksia Sanomakaupasta.

3. Omat lehtitilauksesi - omat tilauksesi, saadut lahjatilauksesi ja antamasi lahjatilaukset: Haemme kirjautumisen yhteydessä tilauksesi suoraan tilausjärjestelmästämme. Näet siis aina ajan tasalla olevat tiedot. Voit tarkastella kaikkia tilauksia tarkemmin lehden kannen alla olevasta Tarkastele tilausta -linkistä.

4. Oma tilaushistoriasi tästä verkkokaupasta: Jos olet kirjautuneena tilannut Sanomakaupasta lehtiä tai tuotteita, pääset katsomaan tilausvahvistuksesta tuotteiden toimitus- ja maksutilannetta.

Huomaa myös, että tuotetilausten tilaushistoria on verkkokauppakohtainen. Tarkastele siis esimerkiksi Aku Ankan kaupasta kirjautuneena tekemiäsi tilauksia Aku Ankan kaupasta.

Mitä tietoja lehtitilauksista näytetään?

Tilaustiedot haetaan reaaliaikaisella kyselyllä suoraan tilausjärjestelmästämme kun kirjaudut Omat tiedot ja tilaukset -osioon. Tietosi ovat siis aina ajan tasalla.

Näytettävät tiedot riippuvat siitä, missä vaiheessa tilaus on. Näytämme tilauksesta aina kaikki kyseisellä hetkellä saatavilla olevat tiedot. Huomaathan, että esimerkiksi vasta juuri tilausjärjestelmäämme kirjautuneelle tilausjaksolle tiedot täydentyvät lähempänä tilauksen alkua.

Tilauksen näkymä vaihtelee myös sen mukaan, kuka tilausta Omat tiedot ja tilaukset -osiossaan tarkastelee. Esimerkiksi lahjatilauksen saaja ei näe laskutukseen liittyviä tietoja näkymässään, eikä myöskään mainintaa tilaukseen mahdollisesti kuuluvasta tilaajalahjasta. Nämä tiedot näkee vaan tilauksen maksaja.

Enimmillään näet omasta lehtitilauksestasi nämä tiedot:

1. Tilauksen tiedot: Lehden nimi, tilausnumero (joka löytyy myös laskusta tai lehden osoitekentästä), tilaustyyppi (lehtitilaus, digilehti tai yhdistelmätilaus), tilausmuoto (jatkuva tilaus tai määräaikainen) ja tilauksen status (esim. voimassa oleva tai päättynyt). Lisäksi näet kuinka monta lehteä tilausjaksoon kuuluu, koska tilausjakso alkaa ja päättyy ja mikä on viimeisin sinulle osoitettu lehti. Tässä alueessa näet myös jakelunkeskeytyksen tai jos tilaus on maksun viivästyksestä johtuen keskeytetty.

2. Maksajan ja saajan tiedot: Asiakasnumero, nimi ja tilaustyypistä riippuen (oma tilaus, annettu lahjatilaus) osoite. Näet myös mahdolliset tulevat osoitteenmuutokset, jotka tilausjärjestelmässämme on.

3. Laskutustiedot: Tilausjakson kokonaishinta, laskuerien määrä ja kunkin erän maksun tilanne. Avoimesta laskusta näet myös eräpäivän ja viitenumeron.

4. Tilaajalahjan tiedot: Lahjan nimi ja toimitustilanne. Jos lahja on toimitettu pakettina, näet myös postin JJFI-koodin, jonka avulla voit seurata paketin toimitusta Postin nettisivujen kautta osoitteessa www.posti.fi/lahetystenseuranta.

Miten pääsen Omat tiedot ja tilaukset -osioon?

Sinun täytyy ensin rekisteröityä Sanomakauppaan. Lue tarvittaessa lisää rekisteröitymisestä täältä.

Rekisteröitymisen jälkeen voit kirjautua Sanomakauppaan ja mennä Omat tiedot ja tilaukset -osioon koska vain.

Kun liität tiliisi asiakasnumerosi, haemme tilaustietosi tilausjärjestelmästämme. Jos et liitä tiliisi asiakasnumeroasi, et näe omia lehtitilauksiasi, mutta muut kohdat toimivat kuten edellä. Voit lisätä asiakasnumerosi koska vaan.

Mitä tilausmuutoksia voin tehdä Omat tiedot ja tilaukset -osiossa?

Näytettävät vaihtoehdot riippuvat siitä minkälainen tilauksesi on ja missä vaiheessa se on.

Jatkuvan tilauksen irtisanominen:
Sanomakaupan Omat tiedot ja tilaukset -osiossa kyseisen tilauksen kohdalta tehty irtisanominen päättää jatkuvan tilauksen aina voimassa olevan tilausjakson loppuun.

Jos tarkoituksesi on irtisanoa tilaus heti seuraavasta mahdollisesta numerosta alkaen, pyydämme sinua ystävällisesti ottamaan yhteyttä puhelinpalveluumme. Puhelinnumerot löydät täältä.

Huom. Jatkuvan tilauksen irtisanominen voimassa olevan tilausjakson loppuun on mahdollista Sanomakaupassa silloin, kun tilaus on voimassa. Vaihtoehto tulee esiin yleensä muutamaa päivää ennen jakson ensimmäisen lehden ilmestymistä, ja poistuu, kun tilausjakson viimeinen lehti osoitetaan sinulle (noin kaksi viikkoa ennen kuin tilausjakso päättyy).

Vakituinen osoitteenmuutos:
Osoitteenmuutos-mahdollisuus riippuu siitä päivittykö osoitteesi automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Osoitteenmuutoksen voi tehdä, jos osoite ei päivity väestötietojärjestelmästä. Osoite päivittyy väestötietojärjestelmästä, jos näet osoitetietojesi yhteydessä lehdessä sekä Sanomakaupassa VTJ-lyhenteen.

Tilapäinen osoitteenmuutos:
Tällä hetkellä tilapäisiä osoitteenmuutoksia tai ulkomaille tehtäviä osoitteenmuutoksia ei voi tehdä verkkosivujemme kautta. Otathan näissä asioissa yhteyttä Asiakaspalveluun puhelimitse tai palautelomakkeella.

Useimmista osion kautta tekemistäsi tilausmuutoksista saat heti muutoksen tehtyäsi kuittauksen sähköpostiisi. Sähköposti lähetetään käyttäjätunnuksenasi olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Näet myös puhelimitse Asiakaspalvelustamme pyytämäsi muutokset tilaustiedoissa kun muutos on astunut voimaan ja kirjaudut seuraavan kerran Omat tiedot ja tilaukset -osioon.

Lue tarvittaessa lisää tilausmuutoksista täältä.

Miksi en näe kaikkia lehtitilauksiani Omat tiedot ja tilaukset -osiossani?

Voi olla, että sinulle on muodostunut lehtitilauksia kahden tai useamman asiakasnumeron alle. Valitettavasti näin tapahtuu joskus, jos uusia lehtitilauksia on tehty nimi- ja osoitetiedoilla, joita emme ole osanneet yhdistää jo olemassa olevaan asiakasnumeroosi.

Yhteen Sanomakaupan käyttäjätunnukseen voi tällä hetkellä Omat tiedot ja tilaukset -osiossa liittää vain yhden asiakasnumeron, eikä asiakasnumeroa voi tietoturvasyistä vaihtaa käyttäjätilissä.

Jos haluat tarkastella toisen asiakasnumerosi alla olevia tilauksia, rekisteröidy toisen asiakasnumerosi kanssa käyttäen toista sähköpostiosoitetta tai ota yhteyttä Asiakaspalveluumme. 

Uusien lehtitilausten osalta kestää joitakin päiviä, kunnes ne näkyvät Sanomakaupan Omat tiedot ja tilaukset -osiossa.

Miksi tilaustiedoissani lukee Yhdistelmätilaus, vaikka minulla on tähän asti ollut pelkän painetun lehden tilaus?

Muutamme vuoden 2014 aikana seuraavien lehtien pelkän painetun lehden sisältäneet tilaukset yhdistelmätilauksiksi: Vauva, Cosmopolitan, Tiede, Hyvä terveys ja Kodin Kuvalehti.

Yhdistelmätilaus tarkoittaa sitä, että lehtitilaukseen sisältyy myös lehden digitaaliset näköislehdet, joita voit halutessasi lukea tietokoneella verkossa tai iPadilla. 

Huom. Tämä muutos ei aiheuta muutoksia tilaushintaan, eli digitaalinen sisältö ei maksa sinulle yhtään ylimääräistä! Painettu lehti tulee sinulle kuten ennenkin. 

Mikäli tämä muutos koskee sinua, tulet erikseen saamaan ohjeet miten otat digitaaliset näköislehdet käyttöösi.

Miksi en voi poistaa osoitetta osoitekirjastani?

Jos olet valinnut osoitteen oletustoimitusosoitteeksi Sanomakaupassa tekemillesi uusille tilauksillesi, osoitetta ei voi poistaa. Jos haluat poistaa itse lisäämäsi oletustoimitusosoitteen, niin vaihda ensin oletustoimitusosoitetta.